خبرنامه



جستجو کتاب

پیوند های محبوب
اعضای سایت

آدرس ایمیل



رمز عبور










عضو نیستید؟   عضویت در سایت
آمار سایت
بازدید امروز : 1328
بازدید دیروز : 643
بازدید ماه جاری : 8181
بازدید تا امروز : 881563
کاربران آنلاین : 4
    

با خرید از سایت در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید ؛ کلیه کتابهای سایت با 25% تخفیف ارائه می شود

  تازه های نشر  
رو در رو با اصغر فرهادی

اسماعیل میهن دوست
20000 تومان

نمایشنامه ضیافت / میراث

بهرام بیضایی
8000 تومان

نمایشنامه سلطان مار

بهرام بیضایی
8000 تومان

  گفتگوی اختصاصی با «گلاب آدینه» در ارتباط با کارگردانیِ نمایشنامه ای از «بهرام بیضایی»/ فایل صوتی  
  گفته های شیرین بینا؛ بازیگر سینما و تلویزیون در ارتباط با «بهرام بیضایی»/ فایل صوتی  
  شهلا لاهیجی: «من برای حضور آقای اصغر فرهادی در برنامه قولی نگرفته بودم»   
سهیلا قربانی: مراسم رونمایی از کتاب «رودررو با اصغر فرهادی» بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما گاهی زمزمه هایی گلایه آمیز از نبودن اصغر فرهادی در برنامه شنیده میشد. همین مسئله باعث شد با شهلا لاهیجی گفتگویی ترتیب بدهیم تا بعنوان ناشر کتاب «رودررو با اصغر فرهادی» از کلیت برگزاری برنامه و گلایه هایی که اهالی رسانه از عدم حضور آقای فرهادی در برنامه داشتند، برایمان بگوید. در ادامه ماحصل این گفتگو را می خوانید...  
 
 
** فیلم «درباره الی...» مرا به یاد ادبیات دوران جنگ جهانی دوم انداخت
 
به گمان من برنامه رونمایی از کتاب «رودررو با اصغر فرهادی» که آقای اسماعیل میهن دوست آن را ترتیب داده بود، برنامه ی خوب و جذابی شده بود. این کتاب به نوعی برخوردِ نظری با سازنده ی اثری است که بعنوان اولین سینماگر ایرانی موفق به گرفتن جایزه اسکار شده است. اینکه «اسکار» اعتبارش بیشتر است یا «کن» یا سایر فستیوال ها مثل «ونیز»، موضوع بحث ما نیست؛ اما می دانیم پربیننده ترین برنامه فستیوال های سینمایی، «اسکار» است که همه مردم منتظر نتیجه اش هستند. شاید خیلی ها تصور کنند اسکار نتیجه ی نظراتِ یک گروه محدود است اما اینطور نیست. نظرات جمع کثیری در برنامه اسکار و در انتخاب بهترین ها درنظر گرفته می شود. شایعه ای وجود دارد مبنی بر اینکه اسکار یک انتخاب سیاسی است و مرتبط با جوِ روز. این تصور اشتباهی است. شاید جایگاه کشوری که در طول یکسال گذشته در افکار عمومی بیشتر مطرح بوده، در خاطر کسانیکه قرار است درباره فیلم ها قضاوت کنند، تاثیرگذار باشد، اما اینگونه نیست که دولتی دستور بدهد تا جایزه اسکار به چه کسی و از چه کشوری داده شود. این نوع نگاه به ماجرا، نگاه توطئه است. نگاهی که متاسفانه به همه چیز داریم. من خیلی از آثار آقای اصغر فرهادی را دیده ام؛ اما صرفا بعنوان یک تماشاگر. فیلم «رقص در غبار» را علیرغم تاریکی و سیاهیِ اثر (بخصوص من که فوبیای مار هم دارم) به لحاظ انتخاب موضوعی جدا از موضوعات روز و وجودِ نوعی یگانگی در اثر دوست داشتم.
خیلی ها آقای فرهادی را بعنوان کسی که فیلم هایی در ارتباط با طبقه ی متوسط جامعه ساخته، نماینده ی طبقه متوسط جامعه می دانند. و فیلم «چهارشنبه سوری» که یکی از همین آثار است، سوژه ی جالبی داشت که در زمان خودش به نقد گذاشته نشد و بحث های ناگفته ی زیادی درباره اش ماند. اما فیلم مورد علاقه ام «درباره الی ...» بود که به لحاظ داستان پردازی، جذاب و متفاوت بود. داستان این فیلم مرا به یاد ادبیات دوران جنگ جهانی دوم می انداخت. در آثار ادبی اروپا که مختص به اتفاقاتِ جنگ جهانی دوم نوشته شده اند، درگیری افراد با خودشان مشهود است. در آثار برخی نویسندگان دیده می شود که شخصیت ها در یک بزنگاه فکری قرار میگیرند و در این بزنگاه، آن رویِ دیگرِ ظاهرِ همیشگی آدمها نمایان می شود و آنچه در ناخودآگاه ذهنشان وجود دارد، بروز میکند.  
 
** من ناشر آثار سینمایی نیستم
 
 
ما این کتاب را صرفا بعنوان یک اثر مکتوب چاپ کردیم، نه صرفا یک اثر سینمایی. من ناشر آثار سینمایی نیستم. این تصوری است که در مردم وجود دارد. کارهای آقای بیضایی را چون به غنای فرهنگی کشور و به آموزش کسانیکه در این راه هستند کمک میکند، منتشر میکنیم.
باید از آقای ملکی و مدیر خانه سینما تشکر کنم. برنامه جذابی بود و انتخاب خوبی برای کسانیکه درباره کتاب حرف زدند، شده بود. با آقای طوسی از فیلم «زیر پوست شهر» آشنا شدیم و یکی از حاضران در برنامه های گفتگوی ما بودند. و آقای امیر اثباتی با تخصص و دقت زیاد، طراحی کتاب «زیر پوست شهر» را انجام داد و کتاب نفیسی منتشر شد. شاید کتاب «رودررو با اصغر فرهادی» کتاب نفیسی نباشد. چون زمان کوتاهی بعد از پایان نگارشِ مطالب و ویرایش، منتشر شد. و چون آقای میهن دوست زمان را برای رونمایی کتاب خریده بود، درنتیجه کتاب در زمان کوتاهی چاپ شد. این زمان آنقدر کوتاه بود که حتی خودمان وقتی کتاب برای عرضه آماده شد، باور نمی کردیم که در این زمانِ کوتاه آماده شده باشد.  
 
** بیانِ بلاتکلیفیِ طبقه ی متوسط جامعه در آثار ادبی و سینمایی
 
بغیر از من، آقای طوسی و خانم سوسن شریعتی هم صحبت کردند. خانم شریعتی زوایای دیگری را باز کردند که برایم آموزنده بود و آقای طوسی هم از کامل نبودن کتاب گفتند. بخصوص از آثار قبلیِ آقای فرهادی که بیشتر قابل بحث بود مثل «شهر زیبا»، «رقص در غبار»، «چهارشنبه سوری» و ...
صحبت های فوق العاده جذابی درباره اثر، فیلمساز، و درباره نمایش و بیانِ بلاتکلیفیِ طبقه ی متوسط در آثار ادبی و آثار تصویری و صحنه ای شد که نمونه ی بارزش، فیلم «جدایی نادر از سیمین» است. من وقتی این فیلم را دیدم برداشتم این بود که هدف اقای فرهادی پرداخت به معضل دروغ در جامعه است؛ دروغ هایی که از سر حسن نیت و دروغ هایی که از سر سوءنیت گفته می شوند. کسی در جایی نوشته است که خداوند این سرزمین را از دروغ حفظ کند. متاسفانه ما دروغگویان قهاری هستیم و در جهت منافع خودمان یا دیگران به راحتی دروغ می گوییم. قصد ندارم بحث اخلاقی کنم اما چیزی که در تاریخ سه هزارساله ی ما و در گفتمان های تاریخیِ ما عنوان می شود، درد ایرانی است. چه طبقه ی متوسط، چه طبقه ی پایین جامعه، چه معتقد دینی، و ... همه دروغ می گوییم. تا جایی که رئیس جمهور ممکلت هم از این وضع گلایه میکند و می گوید که چرا دروغ می گوییم. ایشان هم از این وضع گلایه میکنند و نگرانند که این بلا از سر ما مرتفع نشود.  
 
** گله مندی از عدم حضور اصغر فرهادی در برنامه
 
خیلی ها در حین برنامه از نبودن آقای فرهادی گله مند شدند. دلیلِ این گله مندی را متوجه نشدم چون ما داشتیم درباره کتاب حرف می زدیم و قطعا حضور نویسنده ی کار، یعنی اقای میهن دوست الزامی بود که در سالن هم حضور داشتند. بعضی از عکاسان و خبرنگاران دلخور بودند و می گفتند که چرا اقای فرهادی در برنامه ی رونمایی از کتابِ خودشان با خانواده شرکت کردند اما در این برنامه حضور ندارند. اینگونه نباید مقایسه کرد. در برنامه رونمایی از کتاب اقای فرهادی، ایشان در جایگاه نویسنده ی اثر حضور داشتند. در این برنامه هم نویسنده ی کتاب که آقای میهن دوست بود، حضور داشت. به همین خاطر شخصا از نبودن ایشان احساس خلا نکردم.  
 
** من برای حضور اقای فرهادی در برنامه قولی نگرفته بودم
 
گفته شده که ما در سایت روشنگران، خبر رونمایی را با حضورِ اصغر فرهادی اعلام کردیم. باید بگویم که اشاره ی ما به حضور اقای فرهادی در برنامه، صرفا به این خاطر بود که آقای میهن دوست براین قول و نظر بودند که ایشان در برنامه شرکت میکنند. اینچنین به ما گفته شد و ما هم در سایت روشنگران انعکاس دادیم. وگرنه من برای حضور ایشان در برنامه، قولی نگرفته بودم. حضور ایشان مربوط به من نبود. اگر بخاطر اعلامِ خبری که در سایت روشنگران منتشر کردیم، سوءتفاهمی ایجاد شده از خبرنگاران که بیشترین شکایت را از نبودن اقای فرهادی داشتند، عذرخواهی میکنم.
  
** حتی یک نفر هم بخاطر نبودنِ آقای فرهادی از سالن بیرون نرفت
 
درمجموع فکر میکنم برنامه ی جذابی بود و همه ی حاضرانِ در برنامه با شادی و لذت، تمامیِ برنامه را دنبال کردند و حتی یک نفر هم بخاطر نبودنِ آقای فرهادی از سالن بیرون نرفت. آقای فرهادی هم اگر با محتوای کتاب مشکلی دارند باید با آقای میهن دوست صحبت کنند. ضمن اینکه مسئولیت ویرایش کتاب را اقای میهن دوست شخصا به عهده گرفته بودند و از ما خواستند تا بدون کم و کاست آن را منتشر کنیم. و درصورتیکه آقای فرهادی با کیفیت کار مشکل دارند اگر با ما صحبت کنند علل فنی را توضیح میدهیم. باقیِ محتوا را هم ما مطلقا دخالتی نداشتیم.


تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
  گزارشی از هشتمین مراسم رونمایی از تازه های نشر روشنگران  
سهیلا قربانی: هشتمین نشست از سلسله برنامه های روخوانی از نمایشنامه های بهرام بیضایی به همراه رونمایی از  تازه های نشر روشنگران با حضور حمید امجد، گلاب آدینه، شیرین بینا، فیروزه صابر، صدرالدین طاهری، نوشین احمدی، نرگس محمدی، علیرضا مجابی، سهیلا فرزین نژاد، عصمت عباسی، سپیده محمدیان و جمعی از علاقمندان به مقوله ی فرهنگ و ادب در دفتر روشنگران برگزار شد.  
 
 
در ابتدای برنامه هادی سروری به همراه مینا محب زاده، حمیدرضا لازمی و مریم اسمی خانی بخش هایی از سه نمایشنامه «سهراب کشی»، «افرا»، و «مرگ یزدگرد» را اجرا کردند.
 
 
 
 شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: «همزمان با نمایشنامه خوانیِ ما در دفتر روشنگران، بهرام بیضایی نیز در همین روز بعد از 5 ماه تمرین در استنفورد نمایش «ارداویراف» را اجرا کرد.» و در ادامه گفت: «تقریبا ربع قرن است که با بیضایی در چاپ و انتشار کتابهایش همکاری داشته ایم و هروقت سکوتی بوده و بیضایی آنطورکه باید امکان ارائه ی هنرش را نداشته، ما سعی کردیم با چاپ کارهایش دائما او را در اذهان دوستدارانش زنده نگه داریم. امروز هم قرار است از دو کتاب «سلطان مار» و «ضیافت-میراث» بیضایی رونمایی کنیم.»
 
لاهیجی با این مقدمه از «حمید امجد» دعوت کرد تا درباره بهرام بیضایی و دو اثر تازه ای که از آنها رونمایی شد، صحبت کند.  
 
** حمید امجد: «زن در آثار بیضایی، دیده شدنِ زن است، نه صرفا یک شمایل واحد»
 
 «کتاب های «سلطان مار» و «ضیافت-میراث» در زمره ی آثار خلاقه اند که دانش و تلاش زیادی صرف آن شده و با خیال و خلاقیت پیوند خورده و لذت افزوده ای به این آثار هنری بخشیده است. بدون شک خواندن این آثار در دوران مدرسه به شکل گیریِ شخصیت من در زندگی و تعیین سرنوشت و انتخاب حرفه ام تاثیرگذار بوده. یادم هست در سالهای دوران مدرسه ام، وقتی «سلطان مار» را می خواندم با مفهوم عشق آشنا شدم و من و همنسلانم بسیاری از آموخته هایمان را مدیون این هستیم.»
وی در ادامه گفت: « "سلطان مار" سال 44 نوشته شد و " ضیافت- میراث" در سال 46 که اولین تجربه کارگردانی بیضایی بر صحنه تئاتر محسوب می شد. این نمایش همزمان با جشن تاجگذاری اجرا شد و درباره ی انتقال قدرت است. "ضیافت" قصه ی شبانی است که ازبس کوشیده آنها را حفظ کند و به آنها راه نشان دهد، پیرِ گله شده. او مرتع سبزی را همیشه به آنها وعده داده اما هیچوقت پیدایش نکرده. شبان می گوید گرگی وجود دارد. نزد دهباشی می رود تا تفنگی بگیرد و به سراغ گرگ برود اما دهباشی و غلامش و حتی همه می دانند که این شبان، دیگر جایی را ندارد که این گله را ببرد. دهباشی به او تفنگ خالی میدهد و میداند که گرگ همان مرگی است که انتظار شبان را می کشد. به نظر می رسد داستان راجع به نفس بریدگیِ نسلی از رهبران سیاسی است که در همان سالها دیگر جایی نداشتند که مانند شبانِ قصه، جماعت را همراه کنند. نمایش در زمان خودش بحث انگیز بود. میزگرد مهمی بخاطر اجرای این نمایش برگزار شد و نمایندگانی از گرایشات مختلف تئاترِ آن زمان، شرکت کردند. بحثی که گرایش چپ این میزگرد نویسنده را متهم میکرد این بود که نقد رهبران، کار ما نیست و نباید نشان بدهیم که اوضاع جامعه تلخ است و باید به مردم همچنان امید داد. درواقع آنها از نویسنده میخواستند نه تنها مسئله را بازگو نکند، بلکه دروغ هم بگوید! در دهه ی 40، جو سیاسی حاکم بر فرهنگ به گونه ای بود که کسی حق نداشت آن را نقد کند. در همان زمان در کنار "ضیافت"، یک نمایش تخت حوضی در قالب کمدی با عنوان "میراث" نوشته و اجرا شد. یک کار کاملا مفرح و عاشقانه.»
 
امجد با ذکر این مطلب که کتاب «سلطان مار» از چندجنبه اثر آغازگری محسوب می شود، عنوان کرد: «بیضایی در این کار از افسانه استفاده میکند تا ما را از قیدوبندِ واقعگراییِ تحمیلی رها کند. سیروسفری طولانی بر روی یک سکو که هیچ دکوری ندارد. ذات نمایشی رهیده از دکور در تئاترهای آن زمان، گم شده بود همانطورکه امروز گمشده. و بیضایی در این کار، صرفا ذات نمایشی را اصل و پایه گذاشت. درامِ بعد از آن تا سالیانِ سال، زیر سایه ی همان تجربه، تکرار شد و متاسفانه در بسیاری از مواقع صرفا تکرارکننده ی این فضا بودند و چیزی بر آن اضافه نکردند. مسئله ی دیگر، شمایلی است که از زنانِ آثار بیضایی می شناسیم و او منشوروار، جلوه های گوناگون زن را به ما می شناساند. اما بدان معنا نیست که زن سالاری جای مردسالاری را بگیرد. قرار است زنی را که نمی دیدیم، این بار با جلوه های گوناگونِ هویت و شخصیتش ببینیم. زن در آثار بیضایی، دیده شدنِ زن است، نه صرفا یک شمایل واحد. زنی که در سایه ی مرد نیست، همیشه نالان و گریان نیست، با "سلطان مار" متولد می شود و برای اولین بار در این اثر دیده می شود.»  
 
 
** صدرالدین طاهری: «دوره ی مادرمرکزی؛ فرهنگ های صلح دوست و متمدن»
 
در ادامه کتاب «ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران و جهان» نوشته ی دکتر صدرالدین طاهری معرفی شد. این کتاب تلاش دارد با بررسی نشانه ها، نوشتارها و تندیس های زنانه ی بازماندهاز تمدن های کهن، راهی به فهم جایگاه ایزدبانوان و زنان در میان جوامع جهان باستان بیابد.  
 
 
«در گذشته پژوهش های متعددی در فرهنگ های مختلف درباره دوره ی مادرمرکزی و زن تباری انجام شده. زن در دوره پیش از تاریخ ، حکومت و تجارت کرده و اقتصاد و قدرت نظامی را به دست گرفته. آنها فرهنگهای صلح دوستی بودند که در جنگ به سر نمی بردند برای همین قدرت بازوی مردانه در آنها اهمیت نداشت و بیسشتر درحال تجارت بودند و فرهنگ متمدنی داشتند. به نظر می رسد که سندی از وجود این دوران ها در ابتدای اساطیر ملت های مختلف قابل مشاهده است و آغاز اساطیر با یک خدای بانو است. کسی که خدایان و آدمیان را می آفریند. در دوره ای از اساطیر ملت های مختلف مشاهده می کنیم که یک خدایِ مرد بر خدایِ مادر پیروز می شود و آن را کنار می گذارد و خدایِ مرد به خدایی می رسد. طی دو سده ی اخیر، دوره ی مادرمرکزی در کشورهای دیگر بررسی شده اما در ایران بطور جامع بررسی نشده بودو من سعی کردم به این کار بپردازم و آثار این دوران را در 50 تپه ی باستانی یافتم. این تپه ها برخی واقعن مادرمرکز بودند و بعضی از این تمدن ها اختصاص دارند به دوره ای که مادرمرکزی به اتمام رسیده اما بواسطه ی اینکه باروری زمین و برکت و حاصلخیزی، نیاز ابتدایی مردمان این تمدن هاست، خدابانوانِ زنانه همچنان پرستش می شوند.»  
 
** فیروزه صابر: «زنانی که ویژگی های کارآفرینانه ی خود را باور دارند، متوجه محدودیت ها نمی شوند»
 
فیروزه صابر؛ رئیس انجمن زنان کارآفرین، کتاب «نگاهی به تجارب کارآفرینی زنان در ایران» اثر انجمن زنان کارآفرین را معرفی کرد و اطلاعاتی را درباره ی این انجمن به حاضرین داد. «این انجمن 10 سال پیش توسط زنان کارافرین شکل گرفته و به صورت NGO اداره می شود. این انجمن در کنار فعالیت های دیگرش هرساله همایشی برگزار می کند که در ان به شناسایی و معرفی و انتقال تجربه زنان کارآفرین در حوزه های مختلف کمک میکند. تعداد زنان کارآفرین در ایران بسیار اندک است اما واقعیت اینست که در عرصه ی خصوصی توانستند در حوزه کسب و کارهای جدید، گام های خوبی بردارند؛ هرچند که تعدادشان اندک است. بخصوص در سالهای اخیر که نقش زنان در سطح مناصب دولتی بسیار کمرنگ شد و حتی در 8 سال اخیر نازل شد.»
صابر در ادامه یادآور شد: «طی مطالعات انجام شده، زنان کارآفرین ضمن اینکه به خوبی می توانند فرصت ها را ببینند با 3 چالش اصلی روبرو هستند: اولین چالش در محدوده ی شخصی است که به دانش و مهارت مرتبط می شود. محدودیت های خانوادگی و یا اینکه خانواده ی پدر یا همسر در شروع شکل گیری کسب و کار، چالش های جدی را برایشان ایجاد میکنند. دومین چالش، چالش های سازمانی است که ناشی از میزان سطح دانش و نوع برخورد کارکنان و نیروهای انسانی است که در شروع، برای مدیریت زن در کسب و کار به ناباوری هایی می رسند. چگونگی برخورد با این چالش ها به میزان باورها و پتانسیل زنان برمیگردد. و آخرین چالش به محیط فرهنگی، عرف اجتماعی و قوانین مرتبط می شود. با این حال کسانیکه بر ویژگی های کارآفرینانه ی خودشان باور دارند اصلا متوجه وجود این محدودیت ها نمی شوند. این کتاب به ویژگی ها و زندگیِ چهار نفر از زنان کارآفرین به طور مفصل پرداخته و فعالیتِ تعدادی را بطور مختصر در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بررسی کرده است.»  
 
در پایان، شهلا لاهیجی ضمنِ خبر صوتی شدن کتاب «سلاخ خانه شماره 5» از مراحل آماده سازی چاپ جلد دوم کتاب «شناخت هویت زن ایرانی» با عنوان «ایران در تاریخ» خبر داد.  


تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷

سایت ساز سارا،هاست رایگان،دامنه رایگان