خبرنامه



جستجو کتاب

پیوند های محبوب
اعضای سایت

آدرس ایمیل



رمز عبور










عضو نیستید؟   عضویت در سایت
آمار سایت
بازدید امروز : 1405
بازدید دیروز : 847
بازدید ماه جاری : 8129
بازدید تا امروز : 788280
کاربران آنلاین : 2
    

با خرید از سایت در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید ؛ کلیه کتابهای سایت با 25% تخفیف ارائه می شود

  تازه های نشر  
ندبه

بهرام بیضایی
8000 تومان

هیس ! دخترها فریاد نمی زنند

پوران درخشنده - میترا بهرامی
8000 تومان

آوای فاخته

جی . کی. رولینگ
حامد حسین دیزبند
13000 تومان

  علی شجاعی صایین: «جانا وبلادور هنوز غیرمجاز نشده است!»  
سایت انتشارات روشنگران: اخیرا علی شجاعی صایین؛ رییس دفتر کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در مصاحبه ای که با روزنامه شرق انجام داده، مشخصا به یکی از درخواست های مجوز برای کتاب بیضایی که پیش از این ممنوع اعلام شده بود، اشاره کرده است. در این مصاحبه علی شجاعی صایین ممنوع شدن کتاب «جانا و بلادور» را رد کرده است. این خبر هم ما را متعجب کرد و هم خوشحال! اما باعث شد تا ما همه ی دانش های قبلی مان درباره ی ممنوعیت این اثر را نادیده بگیریم و به مجوز این کار امید داشته باشیم. در زیر بخشی از گفتگوی علی شجاعی صایین با روزنامه شرق را می خوانید.

روزنامه شرق: دفتر کتاب و کتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا همان اداره کتاب سابق يکي از مهم ترين بخش هاي زيرمجموعه معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است؛ اداره اي که براساس ماموريت هاي خود نه تنها وظيفه نظارت بر چاپ و نشر آثار مکتوب را برعهده دارد که بايد در بحث کتابخواني و گسترش فرهنگ کتابخواني نيز تلاش کند؛ وظايفي که زير موضوعي به نام نظارت و ارزشيابي يا همان مميزي پنهان مانده و به نظر نمي رسد خيلي از سوي مديريت دولتي موردتوجه قرار گيرد. اين نکته اي است که علي شجاعي صايين رييس دفتر کتاب و کتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به آن اشاره کرده و اگرچه قبول دارد بيشتر اتفاقاتي که در حاشيه مميزي رخ مي دهد بحث هاي حاشيه اي است، اما: «در شرايط موجود بايد به آن بپردازيم و اگر نتوانيم روشنگري هاي لازم را درباره کتاب هايي که مجوز داديم يا نداديم بکنيم، شايد بقيه کارهايمان را نتوانيم انجام دهيم و ناچاريم بخش زيادي از وقتمان را در حوزه مميزي بگذاريم و به بقيه کارهايمان هم گوشه چشمي داشته باشيم تا از اين بحران ها بگذريم. او که هفت ماه پر از خبر را در معاونت فرهنگي و دفتر خود در طبقه دوم ساختمان اين معاونت در بهارستان سپري مي کند، پيش از اين در مقام مديرعامل خانه کتاب در دولت هاي قبلي فعاليت کرده است.
 

** يکی از قول هايي که دکترصالحي به اهالي فرهنگ دادند و بعد از آن اجرايش را به شما سپردند، اين بود که دوموضوع از مميزي حذف شود؛ يکي مميزي سليقه اي و ديگري مميزي به صورت غيرحرفه اي و تخصصي انجام نشود. در مورد مميزي سليقه اي، قانون وجود دارد. اما در مورد دوم که تخصصي است، هنوز اتفاقي نيفتاده است. شاهد غيرمجاز شناخته شدن کتاب هايي که به دليل اينکه مميز اصلاحوزه و ذات دروني اثر را نمي شناخته و با آن آشنايي نداشته، مجاز به چاپ ندانسته است، بوديم.

در هر دوبخش قدم هايي را برداشته ايم. به خصوص در بخش مميزي سليقه اي به دليل وجود هيات نظارت مواردي که نانوشته وجود داشته را روي کاغذ مي آوريم تا جنبه قانوني بگيرد. منتها حالاکارهاي زيادي وجود دارد. در مورد دوم هم در خدمت تعداد بيشتري از همکاران هستيم و هم سطح تخصص همکارانمان به نسبت سال هاي گذشته افزايش کيفي و کمي خوبي پيدا کرده است. اما نبايد به شرايط موجودمان رضايت دهيم. ما اين امکان را فراهم کرده ايم که اگر اشتباهي در بررسي از سوي ما رخ مي دهد، دريافت کننده اعتراض ناشران در کميته هاي مجزايي باشيم. اين امکان مهمي است. نمي توانيم بگوييم همه کارهايمان بدون اشکال است. حوزه فرهنگ و هنر حوزه خلاقه و سيال است و در چارچوب درآوردن آنها کار سختي است. از يک شعر ممکن است هرکسي يک برداشت داشته باشد. ممکن است اين کارها از سمت ما درست يا نادرست از سمت ناشر مورد اعتراض قرار گيرد. مهم تر از آن اين است که گفت وگو باشد. من خودم شخصا در خدمت صاحبان اثر هستم و همديگر را تصحيح مي کنيم.
 
 **اما اين اشتباهات باعث مي شود تا بعضي از کتاب ها به بازار چاپ نرسند.

ممکن است.
 
 ** اين خوب نيست، مثلاکتاب «جانا بلادور» آقاي بيضايي که يکي از نمايشنامه هاي سال هاي اخير ايشان است، به خاطر همين مميزي غيرتخصصي از چرخه انتشار دور ماند.

ما هنوز رسما به ناشر اعلام نکرده ايم که کتاب قابل چاپ نيست. من هم مثل شما اين خبر را خواندم. کتاب بررسي شده و در بعضي قسمت ها ابهام هايي وجود داشت و خواهش کردم يکي، دوتا از دوستان هم کتاب را بررسي کنند. در صورت دريافت نظرات آن دوستان با ناشر محترم کار را جمع بندي خواهيم کرد. کتاب آقاي بيضايي هنوز غيرمجاز نشده است. ممکن است در برخي موارد وقفه اي بيفتد، اما بهتر از اين است که نظر نادرستي بدهيم چه اينکه کار به اشتباه غيرمجاز شود و ما اشتباه کرده باشيم. برعکسش هم رخ مي دهد که کاري را به خاطر سرعت کار به اشتباه قابل چاپ اعلام کنيم. مهم اين است از تعداد کارهايي که به هردليلي به مشکل برمي خورند، کم شده است. به آمار هم مراجعه کنيد تا آخر شهريور در هفت ماهي که من در اين دفتر هستم، 36هزارو795 کتاب را ثبت کرده ايم آن هم در تهران، يعني 15تا تا 37هزارکتاب. حدود 35هزارو150 کتاب چاپ اول بوده و برايشان مجوز صادر شده است. اگر يک درصد هم اشتباه داشته باشيم، 350 کتاب مي شود، به نظرم کتاب هايي که بحثشان به رسانه ها کشيده مي شود کمتر هم است. به لحاظ مديريتي آمار خوبي است. اما براي ما يک کتاب هم يک کتاب است. بايد تلاش کنيم اين اشتباهات کمتر شود.
 

 


تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
  سالخوردگی، دوره‌ای مثل باقی دوره‌های عمر   
 
روزنامه شرق به بهانه روز جهانی سالخوردگی با شهلا لاهیجی؛ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و تعدادی از فعالان فرهنگی گفتگو کرده است. در ادامه متن این گفتگو را خواهید خواند.
 
روزنامه شرق: کهنسالی هم دوره‌ای از عمر آدمی‌است اما پذیرش آن اغلب ساده نیست. ازبین‌رفتن شکوه و زیبایی جوانی و رودرروشدن با واقعیت پیری از یک‌سو و روبه‌روشدن با مرگ و نیستی از سوی دیگر، به نظر صعب و دشوار می‌رسد. اخیرا روز جهانی سالخوردگی بود، به همین بهانه سراغ سه‌نفر از فعالان فرهنگی رفته‌ایم تا آنها بگویند چقدر دغدغه گذر عمر را دارند و با فکرکردن به این دوره چه نگرانی‌هایی به ذهنشان می‌آید.    

شهلا لاهیجی: در برهه‌ای که نیرو و انرژی برای فعالیت‌های اجتماعی به اندازه کافی هست و حرفی هم برای گفتن داریم و نیروی فکری‌مان هنوز زایاست، اما جسم بازی درمی‌آورد و رو به کهولت است، ما با پیری مواجه شده‌ایم و اینطور است که از پیری نفرت پیدا می‌کنیم. من یک زمانی پیری را دوست داشتم و فکر می‌کردم این دوران، سال‌های امنیت ماست و سنینی است که در آن خیلی چیزها دیگر تابو نیست و می‌توان آزادانه تجربه‌هایی داشت بدون ترس از خطراتی که در جوانی تهدیدمان می‌کرده اما انکار نمی‌توان کرد که امروز که به این دوره نزدیک شده‌ام، دیگر نگاهم به پیری اینطور نیست. ناتوانی جسمانی دردآور است به‌خصوص که توان فکری داشته باشی و جسمت یاری نکند. نفرت از ضعف بدن، حسی است که من این‌روزها با اندیشیدن به دوران پیری و کهنسالی دارم.  



تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
  شهلا لاهیجی از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انصراف داد!   
 
مدیر «انتشارات روشنگران و مطالعات زنان» می‌گوید که به دلیل سرگردانی ده‌ها کتاب این انتشاراتی برای کسب مجوز در وزارت ارشاد و با وجود تامین تمامی هزینه‌ها از سوی مسوولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، برای سومین سال پیاپی، در این نمایشگاه شرکت نخواهد کرد.
 
شهلا لاهیجی روز دوشنبه (۱۴ مهر-۶ اکتبر) در توضیح علت انصرافش از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، به خبرگزاری ایلنا گفت: «حرفی برای گفتن نداریم. ۵۵ کتاب ما هنوز در وزارت ارشاد مانده است و جوابی نگرفته‌ایم و سرگردان هستیم پس در این اوضاع چیز تازه‌ای در دست ندارم که بخواهم در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کنم.»
 
وی با بیان این‌که «اگر در نمایشگاه حاضر شود خبرنگاران و بازدیدکنندگان می‌آیند و سوالاتی در زمینه کتاب و نشر می‌پرسند»، افزود: «چه جوابی داریم؟ به دروغ که نمی‌توانیم بگوییم وضع‌مان خوب است!»
 
این فعال صنعت نشر در ادامه پرسید: «برای آن‌ها این سوال پیش نمی‌آید که ۵۵ کتاب یک ناشر با ۳۵ سال تجربه‌، چرا باید این مدت طولانی منتظر مجوز چاپ بماند؟ یعنی ما با این سابقه هنوز خط قرمز‌ها را نمی‌شناسیم؟»
 
خانم لاهیجی با تاکید بر این‌که «در زمینه ممیزی کتاب با بی‌تصمیمی روبرو هستیم»، گفت که اکرچه «قانون می‌گوید که مسوولان باید یک ماهه جواب دهند» اما با این وجود، «آن‌ها بعد از ۶ ماه هم جواب درست نمی‌دهند».
 
مدیر انتشارات روشنگران اظهارات برخی مسوولان دولتی را مبنی بر اینکه «اجرای قانون زمان می‌خواهد»، “خیلی مسخره” توصیف کرد و اظهار داشت: «هر قانونی بعد از تصویب‌ شدن قابل اجراست، چه زمانی می‌خواهد؟ انگار اینجا قانون مثل همه‌چیز دچار تعویق می‌شود.»
 
شهلا لاهیجی در پایان، سیستم فرهنگی کشور را «متخصص کشتن انگیزه‌ها» دانست و گفت: «ای کاش به من بگویند نه! نمی‌شود اما وقتی من را سرگردان نگه‌ می‌دارند و هیچ‌کدام از دلایل محدود شدن کتاب را نمی‌گویند و مطرح نمی‌کنند که این محدودیت‌ها در قانون نیست دیگر چه انگیزه‌ای می‌ماند؟»  


تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
  شهلا لاهیجی: «نیازمند ایجاد دانشکده نشر هستیم»  


روزنامه قدس-اعظم طیرانی: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تقریباً تنها تشکل صنفی ناشران است که مخاطبان آن می‌توانند مسایل خود را از طریق آن دنبال کنند، اما برخی معتقدند ناشران دانشگاهی و آموزشی تشکل‌های دیگری هم دارند که می‌توانند حقوق خود را از طریق آن‌ها دنبال کنند، بنابر این همواره در اتحادیه، اولویت را به حضور ناشران عمومی می‌دهند و تمایلی به حضور ناشران دانشگاهی و آموزشی در جمع اعضای هیأت مدیره این اتحادیه دیده نمی شود.

زیر پا گذاشتن اصل برائت

مدیر انتشارات روشنگران و پژوهشهای زنان در خصوص انتخابات اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران می‌گوید: من همیشه در خصوص قدرتی که باید اتحادیه ناشران داشته باشد و ندارد صحبت کرده‌ام. یکی از دلایلی که همیشه نشر سرکوب شده است، این هست که اتحادیه قوی نداشته ، نهادهایی است که ممکن است به سایر مشاغل کاری نداشته باشد، اما دایم در امور ناشران دخالت می‌کنند و بخشی از حقوق را از آنان سلب کرده وفعل وانفعالاتی که مایل است انجام می‌دهد و به جای اینکه سرنوشت نشر و ناشر در مصلحت اتحادیه باشد به دست نهادی است که در تقابل با آن ایستاده و به ناشر حتی بدون گناه نیز به چشم مجرم نگاه می‌کند و با بررسی کتاب ناشرقبل از چاپ در واقع اصل برائت را زیر پا می‌گذارد که این مسأله به لحاظ قانونی نیز برائت محسوب می‌شود و بر خلاف قانون اساسی کشور است. شهلا لاهیجی می‌افزاید: مسایل مرتبط با اتحادیه نیز مانند هر نهاد مدنی دیگری یکی از واجبات جامعه‌ای است که تمایل دارد به سمت دموکراسی ومردم سالاری پیش روند که نداشتن آن فقدان بزرگی می‌باشد والبته عملکرد ضعیف آن بد‌تر از نداشتن آن است؛ به همین دلیل فارغ از اینکه کدام یک از صنوف ناشران عضو هیأت مدیره اتحادیه شوند، ما نیازمند اتحادیه‌ای قوی هستیم تا مطالبات ناشران را پیگیری کنند.

ناشر عمومی یا آموزشی؟

اولین زن ناشر کشور ادامه می‌دهد: من با اینکه بگوییم اعضای هیأت مدیره باید ناشرعمومی یا ناشر آموزشی باشند، کاملا مخالف هستم و به نظر من هر نامزدی که بتواند با برنامه پیش رود وقوی باشد، می‌تواند در اتحادیه مفید باشد، اما برخی معتقدند ناشران آموزشی با درد‌های حوزه نشر، ناشران غیر آموزشی و آزاد بیگانه‌اند و نمی توانند در اتحادیه کارآمد باشند، چرا که کتابهای آموزشی نه مشکل مجوز دارند و نه دچار خواب سرمایه می‌شوند،غافل از اینکه ما در دوره‌هایی ناشر غیر آموزشی داشته‌ایم که به مراتب عملکرد بدتری ازآنچه تصور می‌شود داشته‌اند، به طوری که به جای دفاع از حقوق ناشران درخدمت وزارت ارشاد بوده و برخلاف اساسنامه اتحادیه از وزارت ارشاد کمک مالی نیزگرفته و واضح است که در چنین شرایطی نمی‌تواند در مقابل وزارت ارشاد از ناشر دفاع کند.

ضعف اتحادیه ناشران و کتابفروشان

لاهیجی همچنین می‌افزاید: یکی بودن اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز ضعف دیگری است، چرا که این دو فعال در مواقعی مقابل یکدیگر قرار دارند، اما با این حال اگر تمام اعضا بتوانند دست به دست هم دهند و با شرکت در انتخابات بدون توجه به حوزه فعالیت نامزدها، افرادی قوی، کارآمد، آگاه و حساس نسبت به مسایل فرهنگی و اعتلای جوانب مختلف فرهنگ مکتوب را انتخاب کنند، شاید بتوان حقوق از دست رفته ناشران را باز پس گرفت. این ناشر برگزیده زنان در نشر بین الملل با اشاره به اینکه امروز از ۱۱ هزار ناشر دارای پروانه کسب تنها هزار ناشر عضو اتحادیه هستند، می‌گوید: کتابفروشان نیز به دلیل اینکه صدور پروانه کسب آنها از سوی اتحادیه صادر می‌شود، به صورت الزامی عضو اتحادیه هستند، چون در واقع اتحادیه برای آنان کاری نکرده است .لاهیجی ادامه می‌دهد: اتحادیه ناشران تنها در یک دوره (دوره آقای صیادی) که شورای ناشران تشکیل شد و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ناشران سپرده شد، درسایر دوره‌ها برای ناشران وکتابفروشان هیچ کاری نکرده است؛ بنابراین بحث ما فارغ از اینکه کدام گروه مدیریت اتحادیه را برعهده داشته باشند، ترجیح می‌دهیم، ناشرانی به عنوان هیأت مدیره انتخاب شوند که با درد ناشران آشنا باشند و بدانند محدود کردن قدرت اتحادیه چقدر می‌تواند برای حوزه نشر اثر تخریبی داشته باشد نه اینکه حوزه نشر را تا جایی پیش ببرند که اوضاع کتاب تا حد تعطیلی پیش رود. وی تأکید کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان وحوزه نشر فارغ از نوع فعالیت ناشران به ناشرانی فعال ومدافع نیازمند است تا بتوانند حقوق از دست رفته ناشران را باز پس گیرند، اما متأسفانه افرادی که تاکنون بوده اند هیچ کاری برای ناشر وحوزه نشر نکرده اند.

پرداخت مالیات از سوی ناشران

مدیرمسؤول انتشارات تیمورزاده نیز که برای انتخابات هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامزد شده است، در این خصوص می‌گوید: اعضای هیأت مدیره باید برای توانمند سازی ناشران در فضای کسب و کار و کاهش عوامل تهدید و تحدید آرامش این فضا بکوشند تا مخاطراتی که طی سالهای اخیر برای ناشران ایجاد شده برطرف گردد.

دکتر فرهاد تیمورزاده می‌افزاید: ضمن اینکه اعضای جدید هیأت مدیره اتحادیه مذکور باید برای افزایش نقش شهروندان در فضاهای فرهنگی برنامه ریزی کنند، چرا که ما فضاهای فرهنگی ضعیفی در حوزه کتاب داریم. در شهر تهران باید در هر محله یک ویترین کتاب وجود داشته باشد که در واقع وجود ندارد، اما نکته مهم و تکمیلی، این است که شایسته است آگاه‌سازی و بسترسازی دولت برای این کارها به واسطه صنف ناشران و کتابفروشان انجام شود.وی با اشاره به اینکه تولید کتاب مقوله‌ای علمی وتخصصی است که نیازمند ایجاد دانشکده نشر می‌باشد، می‌گوید: به طور حتم تلاش برای تقویت بنیان نشر از وظایفی است که اتحادیه باید در نظر داشته باشد. نشر ما از پایه ضعیف است،.به همین دلیل ایجاد چالش آکادمیک در پیشرفت علمی نشر کشور باید مورد نظر باشد که لازم است در این زمینه فعالیت گسترده‌ای در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها انجام گیرد. اگر به آنچه امروز به نام این موضوع در دانشگاه علمی و کاربردی صورت می‌گیرد و به نام چاپ و نشر تدریس می‌شود،‌با دقت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد آموزش صحیح شیوه کار در حوزه نشر نیست. نشر کتاب یک فعالیت هنرمندانه است و در واقع کاری نیست که با دستورعمل و فرمول بتوان آن را به سرانجام رساند.

پیگیری مطالبات ناشران وکتابفروشان

دکتر تیمورزاده ادامه می دهد استفاده از نظرهای کارشناسان حوزه نشر و همچنین کتابفروشان در پیشبرد اهداف این حوزه را از دیگر نکته‌های حایز توجه عنوان می‌کند و می‌گوید: اینکه اعضای هیأت مدیره اتحادیه در کدام شاخه نشر فعالیت داشته باشند، تأثیری در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها نخواهد داشت؛ مهم این است که نامزد مورد نظر تجربه و سابقه موفقی در این حوزه داشته و پیگیر مطالبات ناشران وکتابفروشان باشد .


تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
  «عقده ي سيندرلا» تجديد چاپ شد  
 
اخيرا انتشارات روشنگران و مطالعات زنان كتاب «عقده ي سيندرلا» نوشته ي «كولت داولينگ» و ترجمه ي سلامت رنجبر را تجديد چاپ كرده است. يكي از علل تجديد چاپ كتاب، درخواست ناگهاني يك نهاد دولتي براي تعداد نسبتا زيادي از اين كتاب بود، و میخواستند كتاب را به دختران ورزشكار شركت كننده در مسابقه اي هديه كنند يا جايزه بدهند.
 
راستش را بخواهيد عليرغم اهميت بي ترديد كتاب به ويژه براي دختران جوان و در سن ازدواج ما هرگز نتوانسته بوديم براي معرفي كتاب تبليغات موثري انجام دهيم. درصورتيكه اهميت اين كتاب تا جايي است كه شايد بتواند به يكي از معضلات مهم جامعه ي ما به ويژه براي نسل جوان پاسخگو باشد.
 
«عقده ي سيندرلا» يا «سندرم سيندرلا» يك عارضه ي اجتماعي است كه معمولا گريبانگير دختران جوان مي شود. آرزوي آنان در قالب ازدواج از راه رسيدن «شهزاده اي با اسب سم طلا» كه البته مي تواند امروزه اتومبيل گران قيمت هم باشد و آنان را چشم بسته به شهر آرزوهايشان ببرد كه در آنجا هرچه بخواهند يا هوسش را كرده باشند در اختيارشان باشد، خلاصه مي شود.
مبتلايان به اين عارضه كاري ندارند كه اين شهزاده ي اسب يا ماشين سوار چندسالش است . تحصيلاتش در چه درجه اي است . خانواده اش چگونه اند. از نظر اخلاقي صلاحيت دارد يا اجازه مي دهد همسرش به مطالعات تحصيلي خود ادامه دهد؟ نظرش درباره خانواده و ازدواج چيست؟ آيا ازدواج را يك قرارداد اجتماعي دوطرفه مي داند يا براين باور است كه وقتي به پاي زني پول مي ريزد در حقيقت او را ميخرد و به اين ترتيب حق هرنوع اعتراض از جنس خريداري شده سلب مي شود. تفاهم فرهنگي اصلا لازم نيست همينطور تفاهم روحي. قرارداد ازدواج به نوعي به قرارداد خريدوفروش تبديل مي شود. اين قرارداد به منزله ي يك قرارداد دوطرفه كه عقد ازدواج نيز ازجمله ي آن است از درجه ي اعتبار ساقط است.
 
كتاب «عقده ي سيندرلا» اين خواست دختران جوان براي جفت جويي را به طور كامل مي شكافد و عوارض بعدي و اشكالات آني آن را توضيح مي دهد و لزوم استقلال اقتصادي زنان هنگام ازدواج را جهت تصميم گيري درست و داشتن حقوق و امكانات مساوي هنگام ازدواج گوشزد مي كند.
 
«عقده ي سيندرلا» كتاب مفيدي است كه چندسالي بعد از چاپ اول، تازه كشف شده و اهميت و ارزش آن براي خواننده معلوم و مكشوف شده است. خواندن اين كتاب را به تمام زنان و دختران جوان توصيه مي كنیم.  


تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

سایت ساز سارا،هاست رایگان،دامنه رایگان